رضایت شغلی
عنوان مقاله : سنجش رضایت شغلی و ارائه راهکارهای بهبود رضایتمندی کارکنان
قالب بندی: Word
قیمت : رایگان
شرح مختصر : بدون شک، تجربه کاری و اثر آن بر نگرشها و ارزشهای مرتبط با کار، موضوعی است که همیشه مورد توجه بسیاری از دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و رفتاری بوده است. موفقیت سازمانها و محیطهای کاری بستگی دارد به استفاده کارآمد از منابع نیروی انسانی بر پایه علوم رفتاری و این چالشی است که سرپرستان، مدیران، و کارکنان مختلف سازمانها را به خود مشغول داشتهاست.
برای روبهرو شدن با این چالش، شناخت بیشتر و جامعتر مفاهیم و سازمانهای نیروی انسانی، ابزارهای خاص و در نهایت مهارت استفاده از این ابزارها ضروری است. یکی از مهمترین مفاهیم که از یک سو توجههای نظری و بنیادی بسیاری را به خود جلب کرده و از سوی دیگر در تمام سطوح مدیریت و منابع انسانی سازمانها اهمیت زیادی یافته، رضایت شغلی است. شرکت G.P.I. به اهمیت این موضوع توجه زیادی داشته و پرسشنامهای برای سنجش این موضوع تدوین و استفاده از آن نمودهاست.
مشکل اساسی در اینجا این است که نمیتوان پرسشنامه را تحلیل کرد و سپس پیشنهادی برای بهبود یا ارتقاء رضایت شغلی ارائه داد. بنابراین، با استفاده از اصول و نظریات علمی و ذکر دلایل مناسب، نظریاتی را با پرسشنامه مرتبط کرد و برخی را نیز رد کرد. بنابراین، مهمترین مرحله این تحقیق، مطالعه دقیق پرسشنامه و ارتباط آن با یکی از نظریات علمی بوده که از طریق آن ابزار مناسبی انتخاب و دادهها تحلیل گردند. پس از بررسی دقیق بر روی نظریات، نظریه مورد قبول و منطبق، نظریه سلسلهمراتب نیازهای مازلو از نظریات ریزمدل و نظریه دوعاملی هرزبرگ از نظریات درشتمدل تعیین شد.
بخش ابتدایی پرسشنامه که شناسنامه تحلیل بوده، بررسی شد. متن پرسشنامه که ۵۳ سوال را دربر میگیرد و از یک طیف سهمرحلهای برای پاسخ استفاده میکند، با استفاده از یک منحنی نرمال به طبقات نیازهای مازلو تقسیم شد و بخش توضیحی پرسشنامه نیز که عوامل سازمانی را مورد بررسی قرار میدهد، طبق نظریه هرزبرگ تحلیل شد. پس از تحلیل پنجمرحلهای پرسشنامه و شناخت دقیق از جامعه آماری، سه عامل فیزیولوژیکی، احترام و خودافشایی بهعنوان عوامل قابل بهبود شناسایی شدند که در نهایت عامل احترام با دلایل علمی-کاربردی و مطابق با شناسنامه تحقیق، برای ارائه راهکارهای بهبود انتخاب شد.
نتایج تحقیق به دو جدول تبدیل و پیشبینی اثرات بهبود منتقل شد. اثرات بهبود در قالب یک نمودار مقایسهای استخراج شد. جدول اول مربوط به راهکارهای پیشنهادی و جدول دوم مربوط به طبقات کارکنانی که نیازمند اجرای راهکارهای پیشنهادی هستند. برای ارزیابی و بهبود مستمر و ادامه تحقیقات بعدی جهت ایجاد رضایتمندی کارکنان، ماهیت پرسشنامه نیز کاملاً بررسی و پرسشنامه جدیدی بر اساس یک منحنی نرمال جدید پیشنهاد شد.
فهرست :
چکیده (فارسی)
مقدمه
رضایت شغلی از دید صاحب نظران
نظریههای ریزمدل
نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو
نظریه آلدرفر
نظریه نیازهای آموخته شده مککللند
نظریه برابری و انتظار
نظریههای درشتمدل
نظریه دوعاملی هرزبرگ
نظریه طرح هدف
رضایت شغلی از دید شرکت G.P.I
انتخاب ابزار تحلیل
انتخاب یک نظریه ریزمدل
انتخاب یک نظریه درشتمدل
تحلیل پرسشنامه
مرحله اول: شناسنامه تحقیق
مرحله دوم: تحلیل محتوایی
مرحله سوم: تحلیل زمینهای
مرحله چهارم: تحلیل همبستگی
مرحله پنجم: تحلیل ساختاری
نتایج تحلیل
پیشنهادهای تحقیق
عناوین و ابزارهای بهبود
طبقهبندی کارکنان جهت افزایش رضایت و
راهکارهای اجرائی
چکیده (انگلیسی)
منابع و منابع
دانلود رایگان مقاله و پروژه سنجش رضایت شغلی
فرستنده :
پروژه دات کام
حجم فایل :
2,500 کیلوبایت