خلاقیت دانش آموزان
عنوان پایان نامه : بررسی خلاقیت دانش آموزان با نگرشهای فرزند پروری والدین
قالب بندی: PDF
قیمت : رایگان
شرح مختصر : هدف اصلی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق در زمینه خلاقیت دانش آموزان و نگرشهای فرزند پروری والدین، دستیابی به نتایجی است که احتمالاً نشان دهنده ارتباط بین برخی از عوامل آنهاست. فرضیه اصلی تحقیق این است که بین نگرشهای فرزند پروری والدین و رشد خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد. در فرضیههای فرعی، بررسی رابطه خلاقیت با جنسیت، پایههای تحصیلی، متغیرهای دموگرافیک و… مد نظر بوده است. برای انجام پژوهش از روش توصیفی (پیمایشی) استفاده شده است.
نوع نگرش فرزند پروری والدین به عنوان متغییر مستقل و میزان خلاقیت دانش آموزان به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای دو پرسشنامه به شرح زیر جمع آوری شده است.
۱- آزمون زمینهیابی مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت
۲- پرسشنامه زمینهیابی ارزشیابی نگرش والدین
اجرای هر دو پرسشنامه به روش سرشماری انجام گرفته است. جامعه و نمونه آماری را ۲۰۹ نفر پسر و ۲۱۸ دختر (جمعاً ۴۲۷ نفر) و والدین آنها تشکیل دادهاند. تجزیه و تحلیل نتایج و دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مثل فراوانی، میانگین، ضریب همبستگی پیرسون، انحراف معیار، آزمونt، تحلیل واریانس و… به وسیله بسته نرم افزار آماری SPSS13 صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد ۶/۱۱% دانش آموزان خلاقیت بسیار زیاد، ۲/۴۲% خلاقیت زیاد، ۷/۲۸% خلاقیت کم و ۵/۱۷% خلاقیت بسیار کم از خود نشان دادند که ۸/۵۳% بالاتر از حد متوسط و ۲/۴۶% نیز پایینتر از حد متوسط میباشد.
اکثریت والدین (۵/۹۲%) نیز نگرش حد متوسطی به رشد خلاقیت فرزندان دارند. از نظر شیوههای فرزند پروری و میزان خلاقیت دانش آموزان رابطه آماری معنیداری بدست نیامده است (۲۰% r=). یعنی والدین دیدگاههای تربیتی روشن و جهتداری که بتواند رشد قوه ابتکار و نوآوری کودکان را پشتیبانی و حمایت کند نداشته و در تربیت فرزندان گرایشات شدیداً محافظهکارانهای دارند که احتمالاً میتواند دلیلی بر تقدم و اهمیت موفقیت تحصیلی بر رشد خلاقیت باشد. ارتباط برخی از عوامل تشکیلدهنده خلاقیت با نگرشها والدین، جنسیت دانش آموزان، تحصیلات و شغل والدین، وضعیت رفاهی خانوادهها و… که مربوط به فرضیههای فرعی تحقیق است، قابل توجه است.
توزیع فراوانی میزان خلاقیت دانش آموزان نیز به ترتیب برای بسیار کم، کم، زیاد و بسیار زیاد ۵/۱۷%، ۷/۲۸%، ۲/۴۲% و ۶/۱۶% میباشد. تفاوت معنیداری از نظر میزان خلاقیت دربین پایههای مختلف تحصیلی مشاهده نشده است. در مقایسه، میزان خلاقیت کلی و عوامل چهارگانه خلاقیت (بسط، سیالی، ابتکار و انعطافپذیری) در دختران بیشتر از پسران است. در مورد متغیرهای دموگرافیک، نتایج نشان میدهد:
۱- خلاقیت سیالی فرزندان خانوادههای مرفه کمتر است.
۲- اکثریت پدران (۵/۶۱%) و مادران (۹/۴۷%) دانش آموزان دارای تحصیلات عالی لیسانس و بالاتر هستند. شغل اغلب مادران را خانهداری (۴۶%) و معلمی (۳/۲۵%) و شغل اغلب پدران را کارمندی (۳/۳۸%) و آزاد (۲۷%) تشکیل میدهد. بنابراین نتایج آزمون، فرضیه اصلی و فرضیه فرعی ۲ تحقیق را تائید نمیکند اما فرضیههای فرعی ۱ و ۳ و ۴ مورد تائید هستند.
فهرست :
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسئله تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
نمونه و جامعه آماری تحقیق
روشهای آماری تحقیق
فرضیههای تحقیق
تعاریف اصطلاحات و متغیرها
فصل دوم : مبانی نظری و ادبیات تحقیق
مقدمه
معنا و مفهوم خلاقیت
تعریف خلاقیت
نظریههای خلاقیت
تفاوت خلاقیت با نوآوری
ارتباط خلاقیت با هوش
خلاقیت و عملکرد نیمکرههای مغز
ویژگیهای شخصیتی و خصوصیات افراد خلاق
تخیل بستر خلاقیت
خلاقیت در موج سوم
خلاقیت به عنوان فرآیند
خلاقیت استعدادی برای تمام عمر
نقش ویژه مدارس در پرورش خلاقیت
تاثیر متقابل معلمان – شاگردان و خلاقیت
راههای آموزش و پرورش خلاقیت
خلاقیت و مقاومت سازمانهای آموزشی
عوامل بازدارنده خلاقیت (کشندههای خلاقیت)
تاثیر فرهنگ و محیط بر خلاقیت
سبکهای فرزند پروری و خلاقیت
سلطهجویی والدین مانع بروز خلاقیت فرزندان
تنوع فرهنگی در رابطه با فرزند پروری
تحقیقات داخلی
تحقیقات خارجی
فصل سوم : روش تحقیق و جمعآوری اطلاعات
مقدمه
روش تحقیق (روش اجرای تحقیق)
روشهای جمعآوری اطلاعات و دادههای تحقیق
جامعه آماری تحقیق
برآورد حجم نمونه تحقیق
متغیرهای تحقیق
ابزارهای اندازهگیری تحقیق (مشخصات پرسشنامهها)
روایی ابزارهای اندازهگیری تحقیق
پایائی ابزارهای اندازهگیری تحقیق
روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
فصل چهارم : یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
یافتههای توصیفی تحقیق
یافتههای استنباطی تحقیق
فصل پنجم : بحث ونتیجهگیری
مقدمه
نتیجهگیری تحقیق
یافتههای تحقیق
پیشنهادات تحقیق
محدودیتها، مشکلات و موانع تحقیق
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
ضمائم
۱- پرسشنامه آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت
۲- پرسشنامه ارزشیابی نگرش والدین
۳- پرسشنامه ارزشیابی میزان خلاقیت دانش آموزان توسط معلمان
توزیع فراوانی، فراوانی نسبی پایه تحصیلی فرزندان
توزیع فراوانی، فراوانی نسبی جنسیت فرزندان
توزیع فراوانی و فراوانی