عنوان پایان نامه : علل گرایش به عرفان های نوظهور
قالب بندی : PDF, Word
قیمت : رایگان
شرح مختصر : پس از رنسانس و اصلاحات در غرب، جنبشهای مختلفی ظهور کردند که سعی داشتند با روشهای متنوع مردم را جذب کنند. این رونق معنویت و موضوعات مرتبط با دین و اصول دینی درجهت جلب توجه به معنویت انسان، سینما معناگرا، رواندرمانی معنوی و کتب معنوی نشان دادند که بشر به سوی معنویت پیش میرود. علل اصلی گرایش به عرفانهای نوظهور، از یک سو ارضای فطرت معنویت طلب و حل بحرانهای معنوی معاصر و از سوی دیگر جذابیتهای جنسی این عرفانان و شیوههای بیانی آنهاست. عرفانهای نوظهور ادعا میکنند که برای تامین نیازهای معنوی انسان و حل بحرانهای معنوی زمان حاضر، ظهور کردهاند و میتوانند مشکلات روحی و روانی را حل کرده و فطرت معنوی او را رضا کنند. این عرفانان از یک سو با ارائه افکار و باورهای فریبنده و استفاده از جذابیتهای جنسی با بیان اصولشان سعی در تلویح فطرت خالص مردم، به ویژه جوانان دارند و از سوی دیگر برای ترویج افکار سکولار خود از رمان، تماشا، فیلمهای معناگرا، موسیقیهای هیجانی و … استفاده میکنند و روز به روز بیشتر در جامعه پر رونق وارد شدهاند و باعث لرزش باورهای مردم شده و از عرفان اسلامی واقعی و اصیل آنها را دور ساختهاند. در حالی که عرفان اسلامی با ویژگیها و خصوصیتهای خود میتواند به خوبی نیازهای معنوی انسانها را پاسخ دهد و آنها را به آرامش واقعی هدایت کند و همچنین با استفاده از همان شیوهها و روشهای عرفانی عرفانهای نوظهور را تبلیغ کند و از نفوذ آنها جلوگیری کند.
فهرست:
مقدمه
فصل اول: کلیات طرح تحقیق
تعریف و تبیین موضوع
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف و فواید تحقیق
پیشینه موضوع تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیه تحقیق
روش تحقیق
ساختار تحقیق
واژگان کلیدی
عرفان
عرفان نوظهور
معنویت
فطرت معنویت طلب
مدرنیسم
پست مدرنیسم
محدودیتها و مشکلات و موانع تحقیق
فصل دوم: نقش فطرت در گرایش به عرفانهای نوظهور
گفتار اول: شناخت فطرت و امور مربوط به آن
تعریف لغوی و اصطلاحی فطرت
فطرت در قرآن
آیه فطرت
پیمان الست
فطریات انسان
عشق و پرستش
زیبایی دوستی
حقیقت جویی
خیر اخلاقی
آزادی دوستی
آسایش دوستی (راحتطلبی)
میل به قدرت و هیبت
میل به ابتهاج
گفتار دوم: تحلیل عرفانهای نوظهور بر اساس فطرت
محجوبیت فطرت با طبیعت
جایگاه فطرت در عرفانهای نوظهور
سای بابا، خدای خیالی
اکنکار و رویای عروج
قدرت طلبی در شیطانپرستی
شادی در مکتب دالایی لاما
آزادی معنوی از دیدگاه کریشنا مورتی
عشق عرفانی اُشو
آرامش در قانون جذب
قانون جذب و فطرت کمالگرای انسان
ضرورت جامعگرایی فطری در معنویتگرایی
فصل سوم: بحران معنویت در عصر حاضر
گفتار اول: شناخت بحران معنویت
مفهوم بحران معنویت
عوامل بحران معنویت
عامل دینی: مسیحیت
عامل رفتاری: عملکرد کلیسا
عامل اجتماعی: علمگرایی محض و انزوای دین
عامل فلسفی: غایتزدایی و بیهدفی
عوامل بازگشت به معنویت
عامل عقلی و فلسفی
سرخوردگی از عقلانیت علم مدرن
اثبات نادرستی فلسفههای معنویتستیز
علل روحی و روانی
علل و انگیزههای سیاسی
انقلاب اسلامی ایران و ظهور عصر معنویتگرایی
ویژگیهای عصر امام خمینی (قدسسره)
تجدیدحیات دینی و معنوی انسان معاصر
بطلان نظریههای ضددینی
برائت جهانی از عقاید الحادی
آهنگ عزیمت انسان به قلمرو تاریخی دیگر
گفتار دوم: چارهٔ بحران معنویت
راهکار غرب: عرفانهای نوظهور
ویژگیهای عرفانهای نوظهور
رهبران بحرانزده
نادیدهگرفتن خدا به عنوان هدف غایی
شادمانی و آرامش به عنوان هدف غایی
خردستیزی و منطقگریزی
شریعتستیزی
آُشو و نفی شریعت
اکنکار و نفی شریعت
کوئیلو و نفی شریعت
راهکار اسلام: عرفان اسلامی
ویژگیهای عرفان اسلامی
خدامحوری
ولایتمداری
خردورزی
هماهنگی با فطرت انسانی
شریعتگرایی
آرامش پایدار
فصل چهارم: جذابیتهای جنسی در عرفانهای نوظهور
گفتار اول: عرفان شهوانی اُشو
ظهور و افول اُشو
عشق از دید اُشو
عشق و روابط جنسی
مراقبه و روابط جنسی
نفی ازدواج
نفی خانواده
تشویق به همجنسگرایی
بررسی اندیشههای اُشو درباره عشق
عشق در عرفان اسلامی
عشق از منظر فقه و حقوق اسلامی
ازدواج
خانواده
گفتار دوم: لذت جنسی، مهمترین اصل پائولوکوئیلو و شیطانپرستی
افسانه معنویت در عرفان پائولوکوئیلو
نگاهی کلی به زندگینامه پائولوکوئیلو
عشق در عرفان پائولوکوئیلو
نیمهی گمشده در عرفان پائولوکوئیلو
خلسهی عرفانی و نیروی جنسی در عرفان کویلو
امور جنسی در شیطانپرستی
مناسک جنسی در فرقه کابالا
فصل پنجم: شیوههای بیانی عرفانهای نوظهور
تمثیل
قصه
فلسفهستیزی